Baggrund og lovgrundlag for specialundervisning i folkeskolen
Her kan du læse mere om de love og konventioner, der ligger til grund for og er styrende for inklusionen i folkeskolen i dag. Du finder også et par artikler fra folkeskolen, der giver et kort intro til inklusionsloven
I 2012 vedtog folketinget den såkaldte inklusionslov (i realiteten en tilretning af folkeskoleloven). Baggrunden for den politiske ambition med inklusionsloven i 2012 var bl.a. børns rettigheder, som de fremgår bl.a i:
|
Med inklusionsloven i 2012 blev tilrettelæggelsen af indsatser for elever med særlige behov opdelt således: Behov for støtte under 9 timer: Mulighed for at give støtte til elever med særlige behov i den almindelige klasse gennem holddannelse, undervisningsdifferentiering, supplerende undervisning og tolærerordning. Behov for støtte over 9 timer: Indstilles til PPR, der udarbejder en PPV. Specialpædagogisk bistand kan gives på følgende måder: 1) Eleven bevarer tilhørsforholdet til den almindelige klasse og deltager i den almindelige undervisning. 2) Eleven visiteres til specialklasse, der er placeret på en almindelig folkeskole, på en specialskole eller på et regionalt undervisningstilbud. 3) Eleven har et tilhørsforhold til en specialklasse, men modtager også undervisning i en almindelig klasse. |
Folkeskolelovens centrale paragraffer om specialundervisning: §3, stk. 2 og 3 (specialpædagogisk støtte og specialundervisning)
|
|
Hvis du vil vide mere:
|
- Publiceringsdato: 13. december 2021
- Ændringsdato: 31. oktober 2022