Pædagogisk Rækkevide
I Pædagogisk Rækkevidde giver førende forskere viden til skoledagen og inspirerer til praksisnær pædagogisk udvikling. Det er et lille indblik, der giver større udsyn i en travl hverdag. Serien udgives af Aarhus Universitetsforlag i samarbejde med Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening.
Den ottende bog i serien er netop udkommet. Bogen hedder Kønsbevidst pædagogik og er skrevet af Tekla Canger, lektor og ph.d. på Københavns Professionshøjskole.
Om bogen
I Kønsbevidst pædagogik gør lektor Tekla Canger op med flere af de myter og forestillinger, der karakteriserer forholdet mellem skole og køn. Hun introducerer begrebet kønsbevidst pædagogik og kommer med bud på, hvordan lærere kan arbejde kønsbevidst, når de planlægger undervisning, overvejer drenge- og pigegrupper eller vælger undervisningsmaterialer. 12-talspiger, underpræsterende drenge og en feminiseret folkeskole. Ord og udtryk der viser, at vi stadig taler om skole og elever ud fra børnenes køn. Vi hører ofte, at skolen favoriserer ‘de stille piger’ og overser ’de vilde drenge’. Men passer det, eller er der noget andet på spil?
Som medlem kan du gratis downloade alle series bøger e-bøger og lydbøger via ‘Min Side’. Den trykte bog kan du købe til specialpris.
Se mere på dlf.org
- Publiceringsdato: 8. maj 2018
- Ændringsdato: 31. oktober 2022